Διαδικτυακές διαλέξεις του Ινστιτούτου

Από τον Μάρτιο του 2023 το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών του Α.Π.Θ. διοργανώνει σε τακτά χρονικά διαστήματα κύκλους διαδικτυακών και διά ζώσης διαλέξεων, ανοιχτών στο κοινό. Ο πρώτος κύκλος (ώς τον Ιούνιο του 2023), περιλαμβάνει τρεις διαλέξεις, οι οποίες μαγνητοσκοπούνται και (οι δύο πρώτες) είναι διαθέσιμες στο youtube.

Οι διαλέξεις είναι οι εξής:

  • Γ. Παπαναστασίου, Καθηγητής Ιστορικής Γλωσσολογίας στο Α.Π.Θ., διευθυντής του Ινστιτούτου, "Ινδοευρωπαϊκή γλωσσολογία: μια επιστήμη σχεδόν άγνωστη στην Ελλάδα" (29 Μαρτίου 2023, 19.00), ΠΡΟΒΟΛΗ,
  • Γ. Κεχαγιόγλου, Ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ., μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου, "Πώς εκδίδουμε τα νεοελληνικά λογοτεχνικά κείμενα, παλιότερα και νεότερα" (3 Μαΐου 2023, 19.00), ΠΡΟΒΟΛΗ,
  • Β. Κάλφας, Ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ., μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου, "Οι αρχαίοι έλληνες φιλόσοφοι και εμείς" (7 Ιουνίου 2023, 19.00).

Στην πρώτη διάλεξη ο Γ. Παπαναστασίου αναφέρεται στην επιστήμη της Ινδοευρωπαϊκής γλωσσολογίας και στα πορίσματά της σχετικά με τη συγγένεια των ινδοευρωπαϊκών γλωσσών μεταξύ τους. Παρουσιάζει τους λόγους που έχουν οδηγήσει στη διαπίστωση αυτής της συγγένειας και παραδείγματα που τεκμηριώνουν τη συγγένεια αυτή καθώς και την ένταξη της ελληνικής στη συγκεκριμένη γλωσσική οικογένεια.

Στη δεύτερη διάλεξη ο Γ. Κεχαγιόγλου αναφέρεται στο ιστορικό της εκδοτικής των υστερομεσαιωνικών και νεοελληνικών λογοτεχνικών κειμένων, στις κατηγορίες και τα χαρακτηριστικά των εκδόσεων, στις κύριες τάσεις που διαμορφώθηκαν ιδίως από τη μεταπολεμική περίοδο ώς σήμερα, και στην καίρια διαφορά που χωρίζει έναν εκδότη από τον απλό «κριτικό» ή τον «ερμηνευτή» των κειμένων.

Στην τρίτη διάλεξη ο Β. Κάλφας απαντά σε ερωτήματα όπως: Γιατί μας ενδιαφέρει σήμερα η αρχαία φιλοσοφία; Έχει να κερδίσει κάτι ένας σύγχρονος αναγνώστης από τη μελέτη ή την ανάγνωση των φιλοσοφικών κειμένων της αρχαιότητας; Πόσο κοντά και πόσο μακριά μας είναι οι αρχαίοι έλληνες φιλόσοφοι; Έχει νόημα να μιλάμε για αλήθεια και λάθος όταν διαβάζουμε ένα αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο; Τι κρατάμε και τι αφήνουμε πίσω μας; Πώς τίθενται τα ζητήματα αυτά για τον νεοέλληνα αναγνώστη; Μπορούμε να διακρίνουμε κάποια σημαντική διαφοροποίηση;